Коли виникла байдарка?
Коли виникла байдарка? Дата виникнення такого судна невідома, відомо тільки те, що це сталося в стародавньому світі. Перше знайомство з судном, схожим на байдарку відбулося у європейських мореплавців, коли вони познайомилися з полярними народами. Чукчі і ескімоси, алеути і інші народності виготовляли свої човни з дерева і кісток, що служили каркасом і шкіри морських звірів, натягнутої на цей каркас. Як правило, ескімоси виходили у відкрите море на тримісних байдарках, полюючи на китів. Завдання не з простих, проте, така човен прекрасно з нею справлялася, що служить підтвердженням її високих морехідних властивостей. У стародавньої байдарки були «родичі»: багатомісні судна, звані байдаро і одномісні човни, закриті зверху – каяки. Схожі зовні, вони відрізнялися своїм призначенням: байдарки, одно- і тримісні, закривалися зверху фартухом весляра і призначалися для полювання; багатомісні човна, що мають однолопастний весла, були транспортним засобом, зрідка используясь в полюванні на китів. Обидва види байдарок використовували місцеві жителі від Східного Сибіру до Гренландії. Але в моря і річки виходили не тільки північні народи, значить, крім байдарок винаходили і інші види човнів. У жителів Африки і Південної Америки були свої човни: пироги, човни та інші. Наприклад, індіанці Бразилії використовували пироги, які видовбували їх стовбурів великих дерев, для полювання, пересування по воді і переправлення вантажу. Аборигени острова Пасхи виготовляли свої судна з очерету. Археологам вдалося знайти сліди подорожей по воді в Стародавньому Єгипті. Було розшифровано зображення двох човнів, зроблене на надгробку близько 2,4 тис. років до нашої ери. Передбачається, що ці човни переправляли померлого в царство мертвих. Обидва човни зображені весловими, тільки в однієї весла укріплені на боках, а на інший вони знаходяться в руках веслярів.
Невдовзі виникла потреба в освоєнні нових територій, доводилося плавати в більш вузькі або ширші місця, в глибокі або дрібні. При подорожах по мілководдю, з управлінням човном цілком справлявся жердину, а ось там, де шест не міг дістати до дна, та ще при сильній течії або при хвилях керувати човном весляр міг тільки сидячи, гребе коротким веслом з одного боку судна – такий човен – предок каное. А ось вузька човен давала можливість гребти з обох бортів відразу, так два весла стали одним дволопатеве, а човен перетворилася в байдарку. Стародавні слов’янські народності активно освоювали річкові і морські шляхи, використовуючи багатомісні човни. На таких човнах могло розміститися до восьми тисяч осіб. Більші судна використовувалися для перевезення вантажів і товарів, а невеликі – в щоденному побуті. В наш час існують байдарки різних типів, але і вони постійно удосконалюються. Наприклад, сучасна байдарка може мати в своєму комплекті кермо з ножним приводом, який допомагає керувати судном у відкритій воді, особливо, якщо встановлено вітрило. Слід сказати про те, що в екстремальних умовах, таких як: порожисті гірські річки або сильна течія, кермо не допоможе. Тут потрібна витривалість, сила м’язів і, звичайно ж, ці навички є найкращими помічниками професійних спортсменів та туристів.
Інформація: з відкритого доступу.
Фото: з відкритого доступу.